Direktlänk till inlägg 14 december 2014

Julkalendern 14 dec

Av Adelina - 14 december 2014 13:45

Den här veckan har varit skön. Skolan har lugnat ner sig och nu ska jag och mina kompisar bara njuta. I fredags var jag på club lucia och på discot där dansade (hoppade) vi i 1 och en halv timme i streck! Jag har resten av helgen kännt mig som en stel pigvin...

Men det jag ville prata om var egentligen det som min syster sa tidigare i veckan. Min pappa frågade henne "Vad vill du bli när du blir stor?" Hon svarade att hon ville bli en uppfinnare och när han frågade hon vad hon ville uppfinna sa hon "En bil som inte sprutar gaser, en dryck mot cancer, en levande hårsnodd som kan göra flätor och en julkalender som går hela året" 


Det här fick mig att tänka på två saker.

1: Ursäkten "Jag är smartare för jag är vuxen" håller inte. Hon är 6 år och har redan förstått några stora problem i världen.

2: Varför kan inte alla för en gång skull tänka som en 6 åring? Såklart att en levande hårsnodd och en julkalender är livsviktiga för en 6 åring men först av allt så nämner hon en miljövänlig bil och en dryck som botar cancer. Många nuförtiden tänker på helt fel saker. Visst blir man stressad när man har så många julklappar att köpa? Eller när man inte vet vad man ska ha på sig för det finns så mycket att välja på? Men tänk, vi HAR iallafall pengarna, kläderna, maten. Innan man tänker på sig själv kan man ju tänka på någon annan. Min lilla syster har ingen nära som dött i cancer men ändå vill hon bota det för hon vet att många blir sårade av det. Vi har inte mycket problem med avgaser här där vi bor men ändå vet hon att det skulle rädda många personer på jorden. Min lilla syster, som är 6 år vill bli en uppfinnare, hon vill hjälpa till hon vet att det finns personer som behöver hjälp. Så varför försöker så många äldre personer förneka det. Tiggarna i Sverige t ex. Kan inte någon uppfinna en maskin som kan hjälpa dom så dom får komma hem, få mat, ordentliga hus och värme över vintern. Vi har alla någon gång varit 6 år. Kan inte alla försöka att alltid vara 6 år. 


Bara lite tankar från en tonåring sittande i ett mörk rum på övervåningen.... 


Julen handlar om att ge, ge glädje, värme och kärlek. 



 
 
Ingen bild

Jennie A

15 december 2014 11:22

Så himla fint skrivet Adelina!

Adelina

15 december 2014 12:43

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Adelina - 20 februari 2018 19:51

Hejsan!   Jag flyttar bloggen från denna hemsida för att testa på något nytt. Nu kan ni hitta alla mina gamla inlägg här och såklart kommer jag också att lägga upp nya inlägg där när jag har något att skriva.   Tack för att ni läser! ...

Av Adelina - 22 januari 2018 18:52


Vintermorgon. Den där chocken när en öppnar dörren och kylan omringar hela kroppen på någon sekund. Den där bitande kylan som känns i näsborrarna. En kan nästan känna det i luften. Den där metalliska lukten. Den där lukten som bara finns när de...

Av Adelina - 16 januari 2018 21:00

Hej.   Trevligt att du ville prata med mig. Jag har något att säga till dig.   Det finns nog inget snällt sätt att säga detta så jag tänker bara säga det.   Rakt ut. Utan att tänka på det. Nu. Nu säger jag det. Snart. Ja, snart.   Du sårar mi...

Av Adelina - 15 oktober 2017 22:03

Hej människor. Nu tänker jag prata om något som är otroligt jobbigt och obekvämt. Något som får oss människor att vända oss om, blunda och helst hålla för öronen. Jag ska prata om världen. Men det är varken Trump eller miljökatastrofer som jag had...

Av Adelina - 15 augusti 2017 11:33

Föreställ dig en kropp. Armar. Ben. Händer. Fötter. Allt lever i harmoni. De är beroende av varandra. Benen håller upp kroppen men skulle vara onödiga utan fötterna. Armarna omsluter kroppen men finner ingen funktion utan händer. Allting behövs. Krop...

Presentation


Välkommen in.

Fråga mig

6 besvarade frågor
Vad vill ni jag ska göra på bloggen?
 En berättelse
 Mer videor
 Mer bilder
 Dikter
 Följetong
 Dagbok
 Eget alternativ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards