Alla inlägg under juli 2015

Av Adelina - 5 juli 2015 16:05

Hej, ursäkta att jag inte har skrivit på ett tag men jag är tillbaka nu. 


Först vill jag bara säga att det här bara är mina egna åsikter. Jag har inte gjort någon undersökning eller ens pratat med många människor om detta. Jag har inte ens levt mer än 14 år. Så om du tycker att jag är helt dum i huvudet och att mina åsikter är skit så får du faktiskt tycka det men jag skulle vara glad om du i så fall höll det för dig själv. 

Så var det sagt, nu börjar vi. 


Jag är kristen. Jag har vuxit upp i en kristen familj och gått till kyrkan fler söndag än söndagar då jag inte gått till kyrkan. Nu kanske du sitter där, framför mobilen eller datorn och tänker att jag är en sådan person som är tyst, duktig och går till kyrkan där jag sitter tyst i bänken och tänker på vilka synder jag gjort. Då ska jag berätta en hemlighet för dig...Jag tycker inte alls om att sitta tyst i en kyrkbänk. Jag tycker inte ens om att sitta still. Jag brukar oftast när jag är på kyrkan gå till toaletten och hämta en bit toapapper och sedan leta reda på en penna och sitta och rita för annars klarar jag inte av att lyssna på personen som pratar, hur duktig personen än är. Jag är kristen och har visst sagt en eller annan svordom. Jag är kristen och jag kan tänka för mig själv att vissa personer måste vara dumma i huvudet. Jag är kristen och en av mina närmaste vänner är homosexuell. Jag är kristen och jag och mina kompisar brukar flera lördagskvällar gå till kyrkan och sedan sätta på högmusik i kyrksalen och gå till köket och leta efter nån kvarglömd kaka. Jag är kristen och jag ÄLSKAR att både dansa och sjunga (dock så gör jag det ena bättre än det andra  ). Jag är kristen och jag kan inte säga att jag är stolt över det som många kristna gjort genom tiden. Då de dödat människor och sagt att det var i guds namn. Jag är kristen och jag kan inte säga att jag tycker att alla kristna idag har bra åsikter. Men jag tror inte att de har de åsikterna pga att de är kristna utan pga att de är individer som tycker så. Jag är kristen och har aldrig läst hela bibeln och mycket som jag har läst tycker jag inte står rätt. Men hela tiden kommer jag tillbaka till det att det aldrig var Gud eller Jesus som skrev bibeln utan att det var människor som försökte tolka gud. Jag som har varit kristen i 14 år kan förstå att det är väldigt svårt att tolka gud. Bibeln har också blivit översatt, omskriven och förenklad så många gånger att mycket som står i bibeln kanske inte är korrekt. Jag är kristen och klarar inte av att vara tyst. Om du känner mig förstår du vad jag menar och jag tror att gud på något sätt har konstruerat mig så jag inte ens behöver andas medans jag pratar så jag behöver aldrig sluta prata heller   

Jag är kristen och kan känna att jag inte räcker till, att jag är en dålig människa. Jag är kristen och tror inte att jag eller någon annan kristen är bättre eller sämre än någon människa som inte är kristen. Jag är kristen, stolt och tror att om du träffade mig skulle du aldrig se på mig att jag var kristen. Kanske inte ens om du lärde känna mig för att jag, alla andra kristna och andra människor i andra religioner är faktiskt bara vanliga människor. 


Men iallafall så var jag, som många andra kristna under den senaste veckan på Lapplandsveckan aka Lappis. Området där Lappis är heter Husbondliden och ligger en bit utanför Lycksele. De flesta på lappis bor då under en vecka i tält eller husvagn men en del bor i Lycksele och kommer in över dagen. Om du någon gång under den senaste veckan skulle ha kört förbi husbondliden och då kört förbi lappis området är detta vad du skulle ha sätt: En camping, massor av tält, husvagnar och bilar, ett par hus och några få stora tält var av ett skulle ha varit vitt och sätt ut som ett väldigt tråkigt cirkustält. Men i det stora vita tältet skulle det inte ha funnits några clowner eller djur utan bara flera flera rader av bänkar, kanske en eller två människor och en scen med instrument. 

Om du fortfarande känner dig helt borttappad och fortfarande inte förstår vad lappis är så ska jag förklara det för dig i denna lilla, söta och förhoppningsvis lärorika punktlista. 

Lappis är: 

  • Klotter i varje toalettbås 
  • Hallonkräm, skinkost och kalaspuffar (OBS äts inte tillsammans) 
  • Flummiga diskussioner på nattcaféet 
  • Sena kvällar och sega mornar 
  • Nya lovsånger som man sedan fastnar på 
  • Skrik och sång från det stora vita tältet mellan 22:00 och 00:00 
  • Morotskaka från mötestorget (som är ett annat tält) 
  • Korv med mos och hamburgare 
  • Bra och dålig gudstjänster 
  • Möten med andra människor och gud 
  • Gemenskap på UPL (ung på lappis som är typ tältet för ungdomarna på lappis) 
  • Lappis är en av de roligaste veckorna på året 

Förhoppningsvis kanske du förstår mer nu. Iallfall så har jag just varit på lappis i en vecka. Vi har bott 8 personer i en husvagn och det har varit varmt och rätt så myggfritt (i husvagnen, ute gick det inte att vara). Jag har i år dessutom fått den äran att åka dit med några av mina vänner från kyrkan som jag är medlem i vilket har varit väldigt kul. Vi har mött gud, dödat myggor och badat i sjön tillsammans. Vi har sjungit och sedan övergått till skrik när sångrösten börjar vackla. Lappis är verkligen något jag rekommenderar alla att åka på, troende som inte troende. Jag har varit på många bra gudstjänster den senaste veckan. Framförallt tack till Sara Lindholm för tre fantastiska nattmöten och till Frida Nyberg för roliga träningspass och för inspirationen du gett.  


Nu ett meddelande till er alla där ute i världen. 

Du är älskad, han älskar dig och nu spelar det ingen roll om du är troende, vad du tror på eller om du inte tror alls. Om du kallar hen gud, Jesus eller bara någon kraft som står över människan eller om du tror att hen inte ens finns. Du var skapad så perfekt, så unik, så detaljerad att det skulle vara tragiskt om inte du använder dina gåvor, talanger det du är bra på till att hjälpa andra. Du är så fantastik, du är tillräckligt och du, med dina brister och fel är ett original som är värt så otroligt mycket. Glöm aldrig att du var skapad till att bli precis den du är, lita på dig själv och på din instinkt. Det kommer alltid finnas minst en person där ute som aldrig sviker dig, som står på din sida, som vet att du kommer misslyckas men ändå älskar dig. Var inte rädd för att vara beroende. Människan är ett flockdjur inte en ensam varg.  

Presentation


Välkommen in.

Fråga mig

6 besvarade frågor
Vad vill ni jag ska göra på bloggen?
 En berättelse
 Mer videor
 Mer bilder
 Dikter
 Följetong
 Dagbok
 Eget alternativ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards