Direktlänk till inlägg 23 december 2013

Julkalendern kapitel 23

Av Adelina - 23 december 2013 09:27

Tjugotredje december. Släden


När alla på tomtegården öppnar ögonen på morgonen den tjugotredje december ligger snön vit. Tomtemor går och gör frukostgröt medan tomten och dom 363 nissarna går och gör i ordning släden för självaste julafton. Släden är 5 meter lång och har stått inne i renstallet under ett år och blivit dammig. Men nu hjälps tomten och nissarna åt att dra ut den och tar vatten och såpa och tvättar hela släden innan den ska målas. Tomten lyfter ner en burk med rödfärg och börjar måla. Nissarna hjälper ju såklart till men efter ett tag tröttnar dom och börjar måla varandra. Släden blir röd ( i år igen) och när hela släden är målad går tomten och nissarna in för att äta frukostgröt ( trots att klockan är 13:00). Så när dom kommer in är gröten kall och nästan slut. Tomten går in i brasrummet och hittar i den stora soffan tomtemor. Tomtemor ligger och gnäller att hon har ont i magen. Men vem skulle inte ha det om man ätit nästan 200 liter gröt. ”Men gröten skulle ju bli kall” Säger tomtemor när tomten frågar varför hon ätit så mycket gröt. Så tomten gör ny gröt till sig själv och alla nissar. Dom äter den men det blir mer som en lunch. På kvällen tittar tomtemor ut mot släden som står nymålad utanför. Denna kväll faller ingen snö och månen lyser vit över taken.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Adelina - 20 februari 2018 19:51

Hejsan!   Jag flyttar bloggen från denna hemsida för att testa på något nytt. Nu kan ni hitta alla mina gamla inlägg här och såklart kommer jag också att lägga upp nya inlägg där när jag har något att skriva.   Tack för att ni läser! ...

Av Adelina - 22 januari 2018 18:52


Vintermorgon. Den där chocken när en öppnar dörren och kylan omringar hela kroppen på någon sekund. Den där bitande kylan som känns i näsborrarna. En kan nästan känna det i luften. Den där metalliska lukten. Den där lukten som bara finns när de...

Av Adelina - 16 januari 2018 21:00

Hej.   Trevligt att du ville prata med mig. Jag har något att säga till dig.   Det finns nog inget snällt sätt att säga detta så jag tänker bara säga det.   Rakt ut. Utan att tänka på det. Nu. Nu säger jag det. Snart. Ja, snart.   Du sårar mi...

Av Adelina - 15 oktober 2017 22:03

Hej människor. Nu tänker jag prata om något som är otroligt jobbigt och obekvämt. Något som får oss människor att vända oss om, blunda och helst hålla för öronen. Jag ska prata om världen. Men det är varken Trump eller miljökatastrofer som jag had...

Av Adelina - 15 augusti 2017 11:33

Föreställ dig en kropp. Armar. Ben. Händer. Fötter. Allt lever i harmoni. De är beroende av varandra. Benen håller upp kroppen men skulle vara onödiga utan fötterna. Armarna omsluter kroppen men finner ingen funktion utan händer. Allting behövs. Krop...

Presentation


Välkommen in.

Fråga mig

6 besvarade frågor
Vad vill ni jag ska göra på bloggen?
 En berättelse
 Mer videor
 Mer bilder
 Dikter
 Följetong
 Dagbok
 Eget alternativ

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards