Alla inlägg den 15 december 2013

Av Adelina - 15 december 2013 21:03

Sextonde december. Juldansösen


Snön faller ner som små kristaller idag och en figur kommer hoppande på väg mot huset där alla små nissar bor. Den lilla figuren kommer närmare och visar sig inte vara så liten utan faktiskt 2,5 meter lång och klädd i en blå klänning med en vit päls runt halsen. Alla nissar ser den hoppande figuren komma närmare och blir mer och mer nyfikna. När figuren kommer ännu närmare ser man att det är en flicka med långt blont hår och nu ser man att hon inte hoppar utan dansar. Hon kommer fram till dörren och knackar på och då öppnar tomtemor. ”God dag frun! Mitt namn är Bianca och jag är den resande dansösen” Säger figuren som alltså heter Bianca och är en dansös. Tomtemor bjuder in Bianca på fika och Bianca dansar en dans för alla nissar. När det börjar bli kväll säger Bianca att hon måste gå vidare. Många av nissarna vill ge Bianca en present men Bianca säger ”Nu i juletider brukar jag åka runt och dansa för folk för att jag gillar det. Jag behöver inget i gengäld bara jag gjort er glada” Efter det tar Bianca på sig sin päls och dansar iväg. Det sista som syns av henne är en skugga som dansar bland snökristaller i månens sken.

Av Adelina - 15 december 2013 20:28


Femtonde december. Tisse och löftena


Tisse vaknar tidigt den femtonde december. Han tittar ut genom fönstret och ser att snön ligger tjock överallt. Han känner sig så otroligt stark och utvilad så han skulle kunna göra vad som helst. Han springer över till Tasse och säger ”Idag Tasse! Idag ska jag göra dig en snögrotta!” Tasse blir helt överraskad och frågar Tisse om han verkligen kan det. ”Ja! Jag lovar dig!” Säger Tisse och springer

vidare till Tipps rum. När han kommer in i Tipps rum säger han: ”Idag ska jag laga din leksaksbil! Jag lovar!” Innan Tipp hinner svara har Tisse lämnat rummet och just nu springer Tisse till Theas rum när han kommer in ropar han ”Idag ska jag bygga en båt till dig!” ”Va?” frågar den nyvakna Thea förvånat. ”Ja jag ska bygga dig en båt. Med 4 våningar och en hel pool. Jag lovar!” Thea blir jätte glad och tittar på Tisse när han springer i väg. Tisse fortsätter säga alla saker han kan bygga till alla nissar, och lovar alla att göra det och senare på dagen förstår Tisse hur många saker han lovat att göra så han bestämmer sig att säga till alla nissar att han inte kan göra det. Men när han går mot Tasses rum möter han Tasse utanför. ”Åh! Vad glad jag blev när du sa att du skulle göra en snögrotta till mig. Men jag gick ut och kollade och jag hittade den inte.” Säger Tasse och utan att tänka svarar Tisse ”Det var för att Tipp förstörde den! Han är egentligen jätte dum” Sedan springer Tisse runt till alla och kommer på konstigare och konstigare lögner om varför det han lovat inte är klart. På kvällen träffar Tisse tomtemor. Alla nissar har nu förstått att Tisse ljugit och alla har sagt det till tomtemor. Tomtemor förklarar att man inte får ljuga för när man ljuger kommer det bara fler och fler lögner. Efter den dagen lovade aldrig Tisse något han inte kunde hålla och han ljög aldrig mer.

Presentation


Välkommen in.

Fråga mig

6 besvarade frågor
Vad vill ni jag ska göra på bloggen?
 En berättelse
 Mer videor
 Mer bilder
 Dikter
 Följetong
 Dagbok
 Eget alternativ

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards